Powrót

Tworzenie obiektów i klas - nowa składnia ES6

1. Utworzenie pojedyńczego obiektu

                
                <script>

                //Tworzenie obiektu

                const osoba2 = {

                    //Właściwości obiektu
                    name: 'Alicja', //Tutaj wstawiamy przecinki!
                    age: 21,
                    job: 'programer',
                    
                    //metoda obiektu
                    printName: function(){
                        document.write(`My name is ${this.name}`);
                    }
        
                }

                //wypisanie 
            
                osoba2.printName();

                //zmiana właściwości obiektu


                </script>

                

               
        

2. Utworzenie klasy i obiektów

                
                <script>

                //utworzenie klasy

                class Animal{

                    //każda klasa zawiera konstruktor

                    constructor(name, age){

                        this.name = name; // szablon właściwości obiektu
                        this.age = age;

                        //metoda

                        console.log(this.name);

                    }

                    //metody cd.
                    eat(){
                        console.log(this.name + ": mniam, mnniam");
                    }


                    sleep(){
                        console.log(this.name+": hrrrr, hrrr");

                    }

                }

                //Utworzenie obiektów na podstawie klasy

                const dog = new Animal("pies", 8);
                const cat = new Animal("kot", 5);

                //wypisanie do konsoli
                dog.eat();
                dog.sleep();
                cat.eat();
                cat.sleep();
                

                </script>